ANALISIS KINERJA PEGAWAI IMPLIKASI GAYA KEPEMIMPINAN, MOTIVASI DAN KOMUNIKASI ANTAR PERSONIL (Studi Kasus pada Guru SMA Negeri 1 Meureudu Kabupaten Pidie Jaya)
DOI:
https://doi.org/10.55178/idm.v6i11.503Kata Kunci:
teacher performance, leadership style, work motivation, interpersonal communicationAbstrak
Studying teacher performance issues is never-ending, besides there are still crucial problems related to regulations that often occur in the field of education. This study limits the performance of the implications of leadership style, teacher work motivation and interpersonal communication. Applying an associative method with a quantitative approach to a sample of 64 teachers at SMA Negeri 1 Meureudu, Pidie Jaya Regency. With path analysis, the following findings were obtained: 1) teacher performance has a positive and significant contribution from the leadership style factor, teacher work motivation and communication, both directly and indirectly because of the causal relationship between the three factors. The contributions are 35.44 percent, 36.34 percent and 40.25 percent respectively. 2) Simultaneously, leadership style, work motivation and interpersonal communication contribute to increasing teacher performance by 43.8 percent. 3). There is a causal relationship between the leadership style factor, teacher work motivation and interpersonal communication with a moderate category.
Referensi
Abdullah A, Yusuf M. (2023). Peningkatan Kinerja Pegawai melalui Motivasi kerja, Budaya kerja dan Fasilitas kerja pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Bireuen, peusangan – Almuslim Jourmal of Education Management, 1(1):24-32, ISSN 2988-1552.
Ayu Ratmini, N., Natajaya, I. N., & Sunu, I. G. K. A. (2019). Kontribusi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah, Komitmen Organisasi, Iklim Kerja dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru SMP Negeri 2 Singaraja. Jurnal Administrasi Pendidikan Indonesia, 10(2), 91–100. https://doi.org/10.23887/japi.v10i2.2795
Azmi A., Kamaruddin K. (2024). Analisis Kinerja Guru Memperhatikan Iklim Organisasi, Lingkungan dan Kepuasan Kerja (Studi pada Sekolah Dasar Wilayah Kecamatan SamalangaKabupaten Bireuen, peusangan–Almuslim Jourmal of Education Management, 2(1):131-139, ISSN 2988-1552; journal.umuslim.ac.id/index-php/psg,
Banurea, O. K. (2013). Hubungan Kepemimpinan Transformational Kepala Sekolah, Budaya Sekolah Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kepuasan Kerja Guru Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Kabanjahe (Doctoral dissertation, Unimed).
Delti, M. (2023). Implementasi Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru Di Sekolah Binaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Visioner (JIPV), 4(1), 27-32. https://ejurnalkotamadiun.org/index.php/ JIPV/article/view/1491
Efendi, E. (2023). Komunikasi Interpersonal Antara Kepala Sekolah Dan Guru Dalam Mempromosikan SDN 1 Banda Sakti Lhokseumawe. Abanna: Journal of Contemporary Islamic Education, 1(1), 87-108.
Effendy, U. Onong (2016). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Helmina, A., Giatman, M., & Ernawati. (2023). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah terhadap Kinerja Guru di Sekolah Menengah Kejuruan. Journal of Education Research, 4(2), 669–676. https://doi.org/10.37985/jer.v4i2.232
Husin, I., & Kamaruddin, K. (2024). Analisis Kinerja Guru BerdasarkanKepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi dan Kompetensi Guru (Studi pada SMP Negeri Se-Kecamatan Samalanga Kabupaten Bireuen). Singkite Journal, 3(1), 1-10
Johanes, V. E., Suroyo, & Budiastra, A. A. K. (2022). Analisis Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Literasi Digital dengan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2793–2801
Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.
McClelland (2017). Human Motivation. USA: Cup Archieve
Mangkunegara, A. P. (2015). Sumber Daya Manusia Perusahaan. Cetakan kedua belas. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Marwan, Win Konadi, Alfi Syahrin, Kamaruddin, Rahmat (2023). Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method dilengkapi analisis data dengan SPSS, Banda Aceh: Bandar Publishing. ISBN: 978-623-449-205-7
Mohd. Ilyas, Kamaruddin K., Marwan (2024). Manajemen Pendidikan Sekolah, Perspektif Konsep Aturan dan Fakta, Medan: Penerbit CV. Merdeka Kreasi, ISBN. 978-623-8699-41-4.
Murti, Rahayuningsih (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Akuntansi Jasa Dengan Pembelajaran Problem Based Learning. Indonesian Journal of Education and Learning, 43-51.
Nyoman Suartini, I Gusti Agung Indra Jaya, dkk (2024). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Terhadap Kepuasan Kerja Guru Di SD Negeri 1 Alasangker Menggunakan Studi Korelasional, INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 4(3), 5181-5192, E-ISSN 2807-4238, https://j-innovative.org/index.php/Innovative
Paizal, I., Siraj, A., & Mania, S. (2019). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah dengan Kinerja Guru di Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Al-Ikhlas Ujung Bone. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 4(1), 21–37. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2019.vol4(1).3003
Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU: Jurnal Abdi Masyarakat UMU, 2(02), 120–126. https://doi.org/10.46772/jamu.v2i02.625
Royen Bertoni Sitorus dan Ahmad Alim Bachri. (2014). Pengaruh Motivasi Kerja Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Perhubungan Komunikasi Dan Informatika Kabupaten Katingan. Jurnal Wawasan Manajemen. Vol. 2. No. 1
Surya B, Kamaruddin K. (2023), Kontribusi Perak Kepemimpinan Kepala sekolah. Lingkungan sekolah dan Pelatihan guru terhadap Kinerja guru Penjaskes di SMP se-Kabupaten Bireuen, peusangan – Almuslim Jourmal of Education Management, 1(1) 1-11; ISSN 2988-1552; journal.umuslim.ac.id/index-php/psg
Thoha, Miftah (2017). Kepemimpinan dalam Manajemen. Jakarta: PT. Raja Grafindo. Persada.
Wibowo (2017). Manajemen Kinerja. Edisi Ke-5. Jakarta. Rajawali Press