PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH, KOMUNIKASI DAN BUDAYA ORGANISASI TERHADAP KINERJA GURU SMA NEGERI SE-KECAMATAN PEUSANGAN KABUPATEN BIREUEN

Authors

  • Nita Zahara Guru SMA di Kecamatan Peusangan Kabupaten Bireuen
  • Raihan Dosen S2 Magister Manajemen FEB UNIKI

DOI:

https://doi.org/10.55178/idm.v4i8.344

Keywords:

Principal Leadership, Communication, Organizational Culture, Teacher Performance

Abstract

This study aims to determine the effect of Principal Leadership, Communication and Organizational Culture on Teacher Performance, both partially and simultaneously. The object of research were 139 public high school teachers in Peusangan District, Bireuen Regency. In the form of quantitative research with associative type, and problem analysis through path analysis approach. The results of the study show that there is an influence of (1) the leadership of the principal on teacher performance by 31.16%. (2). The communication factor on teacher performance is 43.22%. (3). Organizational culture on teacher performance is 35.94%. (4). Simultaneously the principal's leadership, communication and organizational culture have a significant effect and contribute to teacher performance by 40.3%.

References

Armstrong, M. (2010). Manajemen Sumber Daya Manusia. PT Elexmedia. Komputindo. Jakarta

Basri, H., & Kamaruddin, K. (2020). The Influence Of Organizational Culture, Principal Leadership And School Environment On Organizational Commitment In District High Schools Juang City Bireuen Regency. IndOmera, 1(2), 8-18. https://doi.org/10.55178/idm.v1i2.203

Danim dan Khairil (2011). Profesi kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Duignan P. (2003). Formation of capable, influential and authentic leaders for times of uncertainty. Makalah dalam The Australian Primary Principals’ Association National Conference, Adelaide

Duignan P. (2003). Formation of capable, influential and authentic leaders for times of uncertainty. Makalah dalam The Australian Primary Principals’ Association National Conference, Adelaide

Effendy, Onong Uchjana. (2006). Ilmu Komunikasi, Teori dan Praktek. Bandung: Rosdakarya

Fajri, L., & Konadi, W. (2022). Pengaruh Motivasi, Komunikasi Dan Kompetensi Terhadap Kinerja Guru SD Negeri Kecamatan Meurah Dua Pidie Jaya. IndOmera, 3(6), 57 - 66. https://doi.org/10.55178/idm.v3i6.305

Fajrin, I. Q., & Susilo, H. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Motivasi Kerja Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Karyawan Pabrik Gula Kebon Agung Malang). Jurnal Administrasi Bisnis, 61(4), 117–124.

Firmansyah H. dan Syamsudin A. (2016). Organisasi dan Manajemen. Bisnis. Yogyakarta: Ombak

Handoyo, Eko dan Tijan. (2010). Buku Pedoman Pelaksanaan Pendidikan Karakter Berbasis Konservasi: Pengalaman Universitas Negeri Semarang. Semarang: Widya Karya Pres.

Hasibuan. Malayu S.P. (2014). Kepuasan Kerja Karyawan. Rajawali Pers. Depok.

Hasibuan, Malayu S.P. (2012), Manajemen Sumber Daya Manusia, Edisi revisi cetakan ke tiga belas, PT Bumi Aksara, Jakarta.

Kamaruddin, K., Konadi, W., & Hidayati, S. (2022). Analisis Dampak Lingkungan Kerja dan Budaya Organisasi terhadap Kepuasan Kerja serta Implikasinya Pada Kinerja Guru SD di Kecamatan Bandar Baru Kabupaten Pidie Jaya. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 11(03),673-681.

Luthan F. (2011). Perilaku organisasi. Yogayakarta: Andi.

Mangkunegara, A.A Prabu (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Marwan, Konadi, W., Kamaruddin, Sufi, I., & Akmal, Y. (2023). Analisis Jalur dan Aplikasi SPSS Versi 25 (Azhari (ed.); Kedua). Medan: CV. Media Kreasi Group.

Mulyasa E. (2004). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Penerbit PT Remaja Rosdakarya

Mursalin, K., & Kamaruddin, K. (2021). Pengaruh Kepemimpinan, Komunikasi Dan Disiplin Kerja Terhadap Kinerja Pegawai Dinas Pendidikan, Pemuda Dan Olahraga Kabupaten Bireuen. IndOmera, 2(3), 42-51. https://doi.org/10.55178/idm.v2i3.213

Muntasir, M., & Yusuf, M. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi Sekolah, Kompetensi Guru Dan Motivasi Guru Terhadap Kinerja Guru Di SMA Negeri Kecamatan Samalanga Kabupaten Bireuen . IndOmera, 2(3), 21-31. https://doi.org/10.55178/idm.v2i3.211

Robbins, Stephen P, (2007). Perilaku Organisasi, Jilid 1 & 2, Alih. Bahasa: Hadyana Pujaatmaka, Indeks Kelompok Gramedia, Jakarta

Robbins, Stephen P. & Timothy A. Judge. 2008. Perilaku Organisasi Edisi ke-12, Salemba Empat. Jakarta

Santoso S. (2009). Panduan Lengkap Menguasai Statistik Dengan SPSS 17. Jakarta: PT Elex Media Komputindo

Sagala S. (2010). Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Sinambela, Lijan Poltak. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia: membangun tim kerja yang solid untuk meningkatkan kinerja. Jakarta: Bumi Aksara

Sugiyono (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif. Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono (2012). Memahami Penelitian Kualitatif, Bandung: ALFABETA.

Wibowo (2013). Perilaku dalam Organisasi, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Zubir, Z., & Azhari, A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Motivasi Kerja Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Guru Pada SMA Negeri Kecamatan Kota Juang Kabupaten Bireuen. IndOmera, 2(3), 52-62. https://doi.org/10.55178/idm.v2i3.214

Published

2024-04-30

How to Cite

Zahara, N., & Iskandar, R. (2024). PENGARUH KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH, KOMUNIKASI DAN BUDAYA ORGANISASI TERHADAP KINERJA GURU SMA NEGERI SE-KECAMATAN PEUSANGAN KABUPATEN BIREUEN. IndOmera, 4(8), 1-8. https://doi.org/10.55178/idm.v4i8.344