MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA (Studi Kasus Sekolah Penggerak SD Negeri 01 Percontohan Meulaboh)

Authors

  • Syarifuddin Syarifuddin Kepala SD pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kabupaten Aceh Barat
  • Hera Yanti Dosen Universitas Almuslim Bireuen - Aceh

DOI:

https://doi.org/10.55178/idm.v5i10.486

Keywords:

School Principal Management, Implementation of the Independent Curriculum

Abstract

The research focuses on the application of principal management in the implementation of the independent curriculum, studies at the bullying school of SD Negeri 01 Meulaboh, West Aceh. This research uses a descriptive qualitative approach. The role of the school principal is to ensure that the implementation of the independent curriculum is in accordance with the indicators that have been prepared. Organizational techniques by functioning all lines, according to their respective tasks and portions. The principal ensures that his teachers implement the implementation of the independent curriculum, by completing teacher administration, implementing the independent curriculum in class, and implementing the P5 independent curriculum project. As well as carrying out the process of monitoring and evaluating the independent curriculum in stages, including; setting standards, implementing activities, analyzing deviations, and taking corrective action.

References

Anggito Setiawan. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Sukabumi: CV. Jejak

Danarwati, Y.S. (2013). Manajemen Pembelajaran dalam Upaya Meningkatkan. Mutu Pendidikan. Solo: STIA ASMI.

Istiana (2023). Implementasi Reward Dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pai Pada Siswa Smp Negeri I Sekampung Udik Lampung Timur, Tesis, Pascasarjana Institut Agama Islam Negeri Metro

Khairunnisa. (2019). Pengaruh Soft Skill Terhadap Kinerja Karyawan di Premier.

Marwan, Win K, Alfi S, Kamaruddin, Rahmad (2023). Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method dilengkapi analisis data dengan SPSS, Banda Aceh: Bandar Publishing. ISBN: 978-623-449-205-7

Miles, M.B & Huberman A.M. 1984, Analisis Data Kualitatif. Terjemahan oleh Tjetjep Rohendi Rohidi. 1992. Jakarta: Penerbit Universitas Indonesia

Musrizal, M. Yusuf, Mindawati, Purnamasari, Dodi I. (2024). Pengaruh Implementasi Platform Merdeka Mengajar dan Disiplin kerja guru terhadap hasil belajar siswa MTS Misbahul Ulum Paloh Kota Lhokseumawe, peusangan – Almuslim Jourmal of Education Management, 2(1):109-115, ISSN 2988-1552; journal.umuslim.ac.id/index-php/psg, DOI: https://doi.org/10.51179/psg.v2i1.2613.

Raimah, R., & Kamaruddin, K. (2022). Pengaruh Supervisi, Motivasi Kerja Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru Kelas Di Kecamatan Peusangan Kabupaten Bireuen. IndOmera, 3(5), 1-9. https://doi.org/10.55178/idm.v3i5.227

Rohiat (2010). Manajemen Sekolah. Bandung: Refika Aditama.

Rosmalah, Asriadi, Mujahidah (2023). Analisis Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka, Seminar Nasional Hasil Penelitian 2023 LP2M-Universitas Negeri Makassar, ISBN: 978-623-387-152-5

Sabariah S. (2022). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan, Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 116 – 122, https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Siswanto, B. (2021). Pengantar Manajemen, Penerbit Bumi Aksara

Sukanto dan Handoko, T. Hani (2002). Organisasi Perusahaan, Edisi Kedua, Yogyakarta: BPFE.

Sugiyono (2007). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Utomo (2023). Pentingnya Manajemen Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan

Wahjosumidjo (2005). Kepemimpinan dan Motivasi, Jakarta: Ghalia Indonesia

Downloads

Published

2024-09-30

How to Cite

Syarifuddin, S., & Yanti, H. (2024). MANAJEMEN KEPALA SEKOLAH DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA (Studi Kasus Sekolah Penggerak SD Negeri 01 Percontohan Meulaboh). IndOmera, 5(10), 99-109. https://doi.org/10.55178/idm.v5i10.486